CV och personliga brev

Dina ansökningshandlingar är ett viktigt verktyg i jakten på ditt drömjobb. De är ofta din första kontakt med en arbetsgivare.

Syftet med ansökan är att få komma på intervju och en bra ansökan får arbetsgivaren att vilja veta mer om just dig. 

En ansökan består vanligtvis av ett CV eller en meritförteckning samt ett personligt brev.

CV och/eller meritförteckning listar dina tidigare erfarenheter, så som arbeten och utbildningar, och eventuellt utvalda egenskaper. I det personliga brevet får du möjlighet att presentera dig själv och varför du sökt jobbet. Cv och personligt brev ska komplettera varandra. 

Det finns en uppsjö av skrivtips och exempel på internet. Nedan har vi samlat en del som vi tror kan hjälpa dig i arbetet med dina ansökningshandlingar, sök gärna efter fler!
 

Mallar och exempel:

Länkar med mer info och skrivtips:

Webbplatsen Shortcut har massor av tips och exempel på CV och personligt brev

Jobbsafaris webbplats har många tips kring ansökningshandlingar samt att du även kan söka lediga jobb

Många fackförbund erbjuder också sina medlemmar hjälp med ansökningshandlingar, t.ex. personlig CV-granskning. Se exempelvis Sveriges ingenjörer och Naturvetarna.