Science and Technology faculty funding for pedagogical development - TUFF
The annual faculty call for funding of pedagogical development (TUFF) opens in the autumn and welcomes applications for funding of projects within the faculty concerning pedagogical development of education at basic and advanced level.
The last day of application for TUFF 2023 is 7th of September 2022.
TUFF 2022 - universitetets pedagogiska förnyelsefond
- Beviljade ansökningar 2022 (inkl. alla sammanfattningar)
Titel ansökan | Huvudsökande |
Inst. för fysik och astronomi |
|
Understanding complex Modern Physics concepts and activating students with demonstrations | Rebeca Gonzalez Suarez |
Inst. för materialvetenskap |
|
Addressing global and local challenges of teaching nanotechnology for life sciences applications: Implementing continuous pedagogic improvement | Albert Mihranyan |
Inst. för elektroteknik |
|
Studentaktivitet och livslångt lärande inom Elektriska energisystem | Hans Bernhoff |
Inst. för samhällsbyggnad och industriell teknik |
|
Etikstrimmor | Thomas Lennerfors |
Inst. för kemi - BMC |
|
Development of chemistry students? writing skills via workshops on self- and peer- evaluation | Jeffrey Hawkes |
Ta tillvara pandemins lärdomar? vidareutveckling av digitala hjälpmedel för grundkurserna i organisk kemi | Rikard Emanuelsson |
Inst. för biologisk grundutbildning |
|
Advanced studies in Biology/Biotechnology/Bioinformatics - getting ready! | Fredrik Sundström |
Inst. för organismbiologi |
|
Interdisciplinary thinking in archaeogenomics: improving sustainable partnerships across disciplines starts in the classroom | Rita Peyroteo Stjerna |
Inst. för cell och molekylärbiologi |
|
Ett sammanhållet spår för akademiskt skrivande på masterprogrammet i biologi med tydlig progression | Sanna Koskiniemi |
Att läsa vetenskapliga artiklar med ett kritiskt förhållningssätt - kursmål, undervisning och examination | Maria Selmer |
Inst. för geovetenskaper |
|
Integration of multiple teaching formats into Project-Based Learning in atmospheric modelling course: an approach toward self-driven learning | Lichuan Wu |
TUFF 2021 – funding for pedagogical development
The annual faculty call for funding of pedagogical development (TUFF) is now open and welcomes applications for funding of projects (within the faculty) concerning pedagogical development of education at basic and advanced level.
News for 2021. Priority will be given to projects aimed at digitizing teaching. However, it is also possible to apply for the development of other educational ideas.
Titel ansökan | Huvudsökande |
Inst. för informationsteknologi |
|
Digitalisering av examination av, och hjälp med, programmeringsuppgifter | Tobias Wrigstad |
Inst. för samhällsbyggnad och industriell teknik |
|
Förbättrad inlärning av grundläggande koncept och begrepp på en metodkurs genom kontinuerliga digitala tester | Anders Brantnell |
Inst. för elektroteknik |
|
Utveckling av digitala interaktiva laborationer i elkraftteknik | Cecilia Boström |
Inst. för fysik och astronomi |
|
Design av en interaktiv online tutorial med programmeringsinslag | Benjamin Eriksson |
From blackboard to interactive apps: exploring new pathways to digital, student-active mathematical physics teaching | Oleg Kochukhov |
Active learning with physics apps connecting master and bachelor education | Vitaliy Goryashko |
Revision av kursliteratur för mekanik baskurs | Susanne Mirbt |
Inst. för organismbiologi |
|
Creating an interactive digital textbook as enhanced teaching material | Hanna Johannesson |
Filmbaserade presentationer för att underlätta, bredda och fördjupa inlärningen av biologisk mångfald | Martin Ryberg |
Inst. för geovetenskaper |
|
Engaging students in online earth sciences education through windowsill and backyard experiments based on low-cost but high-tech sensors | Benjamin Fischer |
TUFF 2020 - universitetets pedagogiska förnyelsefond
Varje år går det att söka medel för pedagogiska utvecklingsprojekt (inom teknisk-naturvetenskapliga fakulteten) för utbildning på grund- och avancerad nivå.
- Information om ansökan finns på universitetets medarbetarportal
- Beviljade ansökningar 2020 (inkl. alla sammanfattningar)
Titel ansökan | Huvudsökande |
Inst. för informationsteknologi |
|
Kursövergripande problemlösning som integrerar analytiska och numeriska lösningsmetoder | Ken Mattson |
Unifying Introduction to Programming: Collaboration with NUS Singapore | Tobias Wrigstad |
Inst f teknikvetenskaper |
|
Utveckling av laboration inom avsaltning av havsvatten för att utveckla studenternas generiska, etiska och tekniska färdigheter med studentaktivt lärande (rapport) | Jennifer Leijon |
Inst f kemi - BMC |
|
Introduktionskurs för laborationsundervisning inom kemi och biologi | Francoise Raffalli Mathieu |
Inst f fysik och astronomi |
|
Konceptkartor om stjärnors liv och död | Sofia Ramstedt |
The cosmic trail - learning astronomy by walking (report) | Anton Vikaeus |
Flipping the Physics Classroom II (report) | Marco Chiodaroli |
Best practices for teaching physics with computations as a basis for understanding | Anders Bergman |
Integrating Statistics, Data Science and Machine Learning in Physics and Engineering Education | Martin Sahlén |
TUFF 2019 - universitetets pedagogiska förnyelsefond
Varje år går det att söka medel för pedagogiska utvecklingsprojekt (inom teknisk-naturvetenskapliga fakulteten) för utbildning på grund- och avancerad nivå.
- Information om ansökan finns på universitetets medarbetarportal.
- Beviljade ansökningar 2019 (inkl. alla sammanfattningar)
Titel ansökan | Huvudsökande |
Inst. för informationsteknologi |
|
Att förstå och utveckla teknologidentiteten i dialog med olika aktörer | Anne-Kathrin Peters |
Kamrat- och läraråterkoppling förstärkt med automatiska tester (rapport) | Emanuel Rubensson |
Developing Pedagogically Anchored Strategies for Using the Self-Flipped Classroom Concept | Åsa Cajander |
Inst f fysik och astronomi |
|
Gamification in astronomy education (report) | Erik Zackrisson |
Konkretiserande och aktiverande lektioner i elektromagnetism (rapport) | Elin Bergeås Kuutmann |
Flipping the Physics Classroom --- a working group (report) | Marco Chiodaroli |
Inst f teknikvetenskaper |
|
Lesson 2020 -- computer supported active learning in tutorial classes (report) | Tomas Kubart |
Webbaserad inlärningsmetod med individanpassat tempo och återkoppling | Markus Gabrysch |
New Pedagogical Model: Delivering Agile and Scrum courses using Scrum method | Ibrahim Alaff |
Inst f kemi - Ångström |
|
Bakvänd pedagogik för att lära fysiker kemi (rapport) | Jonas Mindemark |
Utveckling av examination i partnerskap mellan lärare och studenter (rapport) | Marcus Lundberg |
Inst f geovetenskaper |
|
Studentaktivering på nätbaserade kurser (rapport) | Erik Sahlée |
TUFF 2018 - universitetets pedagogiska förnyelsefond
Varje år går det att söka medel för pedagogiska utvecklingsprojekt (inom teknisk-naturvetenskapliga fakulteten) för utbildning på grund- och avancerad nivå.
- Mer information om ansökan finns på universitetets medarbetarportal.
- Beviljade ansökningar 2018 (inkl. alla sammanfattningar)
Titel ansökan | Huvudsökande |
Matematiska institutionen |
|
Målfokuserat digitalt repetitionismaterial med aktiv studentåterkoppling | Örjan Stenflo |
Inst. för informationsteknologi |
|
Learning by asking not just answering | Mikael Laaksoharju |
Bootsstrapping Program Design and Implementation with "SIMPLE" | Tobias Wrigstad |
Inst f fysik och astronomi |
|
Reflektiv praktik inom teknat fakultets lärarprogram genom LEGO® SERIOUS PLAY® | Jannika Andersson Chronholm |
Virtual Reality in the Astronomy Classroom (report) | Erik Zackrisson |
Inst f teknikvetenskaper |
|
Studentaktiverande moment i kursen Roterande elektriska maskiner | Hans Bernhoff |
Anpassning av undervisning och examination utifrån betygskriterier och ambition (report) | Steffi Knorn |
Från företag till begrepp: Atlas Copco industriteknik och kursen industriell ekonomi | Håkan Kullvén |
Criteria based assessment and grading in electro-technical project course (1TE668) | Erland Strömstedt |
Development of laboratory classes for the new course Transform methods with Applications | Irina Temiz |
Inst f organismbiologi |
|
Implementation of Peer Assisted Study Sessions (PASS) in the Cell Biology undergraduate program at Uppsala University (report) | Alexandra Coutinho |
Inst f geovetenskaper |
|
Utformning och bedömning av teoretiskt förankrade förändrings-projekt för hållbar utveckling | Sara Andersson |
Your Future is not Enough - A critical look at envisioning and backcasting in Education for Sustainable Development (report) | Sachiko Ishihara |
Tvärvetenskaplig undervisning genom studentaktiv pedagogik | Sanna Mels |
Utvecklande av betygskriterier vid muntlig examination | Malin Östman |
TUFF 2017 - universitetets pedagogiska förnyelsefond
Varje år går det att söka medel för pedagogiska utvecklingsprojekt (inom teknisk-naturvetenskapliga fakulteten) för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Beviljade ansökningar 2017
Titel ansökan | Huvudsökande och medsökande |
Matematiska institutionen |
|
Cooperative learning in Calculus courses | Rostyslav Kozhan |
Inst. för informationsteknologi |
|
Förnyelse och understödjande av olika lärstilar genom överföring av kursinnehåll till film | Stefan Pålsson Jarmo Rantakokko |
Automatiserad feedback i programmeringsundervisning på distans och på campus | Anna Eckerdal Carl Nettelblad, Johan Öfverstedt |
Inst f fysik och astronomi |
|
Kontextrika problem och problemlösning i mekanik (rapport) | Lisa Freyhult Magdalena Larfors, Volker Ziemann, Lucia Komendova, Marek Jacewicz |
Fermi problems in astronomy & astrophysics (report) | Erik Zackrisson Kjell Olofsson, Martin Sahlén |
Studentaktiverande laborationer med handdatorer i elektromagnetism | Petra Jönsson Vassilios Kapaklis, Dimitri Arvanitis |
Inst f teknikvetenskaper |
|
Verklighetsutökade longitudinella fallstudier | Raine Isaksson |
Fortsättning på Scalable Learning som stöd för studentaktiverande undervisningsform | Maria Fredriksson Annika Henningsson, Annika Gnestadius-Kronvall |
Inst f kemi - BMC |
|
Upprättande av underlag för bedömning av laborationsrapporter i kemi (rapport) | Ingela Lanekoff |
Inst f kemi - Ångström |
|
Kvantmekanik och kemisk bindning undervisad med modern pedagogik (rapport) | Roland Lindh |
Att lära sig tänka som experter inom natur- och ingenjörsvetenskap: konceptuell förståelse för grundläggande kemi i fokus | Leif Hammarström Maja Elmgren, Felix Ho |
Inst f biologisk grundutbildning |
|
Formativ reciprok peer-review vid studenternas självständiga arbete – studentdriven undervisning och pedagogisk utveckling inom kandidatprogrammet i biologi | Katariina Kiviniemi Birgersson & Anna-Kristina Brunberg Irene Söderhäll, Martin Svenda, Anna Rosling |
Inst f geovetenskaper |
|
´Förberedande online-kurs inför tvärvetenskaplig utbildning (report) | Karl Nilsson Andrew Barney, Maria Klemm |